Muuttoliikekeskustelu kehittämisen keskiöön 2020-luvulla

Mika Raunio
Siirtolaisuusinstituutti

Kansainvälinen ja maan sisäinen muuttoliike ovat aina muokanneet Suomalaista yhteiskuntaa. Erityisesti maan sisäinen muuttoliike on muokannut yhteiskunnan rakennetta ja eri alueiden elinvoimaa hyvinkin perusteellisesti. Julkisen keskustelun viitekehys on erityisesti maan sisäisen muuttoliikkeen kohdalla kuitenkin usein yllättävän ohut. Esimerkiksi puhe ”vetovoimasta” ja ”pitovoimasta” vie huomion osin sivuun ilmiön ytimestä, kun puhutaan pitkänmatkan muutosta alueelta toiselle. Se voi olla jopa harhaanjohtavaa luodessaan mielikuvaa ihmisistä valitsemassa mielensä mukaan vetovoimaisinta paikkaa laajasta vaihtoehtojen valikoimasta. Todellisuudessa yksilön silmissä valintojen kentälle nousee yleensä vain hyvin harvoja vaihtoehtoja ja pääsääntöisesti naapurikuntia pidemmälle muutetaan elämän aikana vain kerran tai kaksi, jos lainkaan. Puhetta ja tekemistä olisi suunnattava tarkoituksenmukaisemman viitekehyksen kautta muuttoliikettä merkittävästi ohjaaviin tekijöihin ja rakenteisiin.

Yksinkertaistaen muuttoliikejärjestelmä tarjoaa näkökulman, jossa muuttoliike on kiinteä osa koko yhteiskunnan kehitystä, ei niinkään sen syy tai seuraus. Tästä näkökulmasta tarkastellaan siis sitä perusrakennetta, joka muokkaa paitsi koko yhteiskunnan kehitystä myös muuttoliikettä. Oppilaitosten ja korkeakoulujen verkosto on kansallisen ja alueellisen kehityksen ja myös muuttoliikejärjestelmän ydin. Se siirtää vuosittain kymmeniä tuhansia nuoria muutamaksi vuodeksi – ja usein pysyvästi – uusille kaupunkiseuduille. Työmarkkinat ovat toinen keskeinen kehitystä ja ihmisten sijoittumista ohjaava järjestelmä, joka rajaa valintojen kenttää voimakkaasti. Myös asumisen ja palveluiden muodostama järjestelmä, erityisesti asumisen hinta, ohjaa muuttoliikettä.

Uusia lähestymistapoja on hyvä pohtia viimeistään nyt, kun ennusteet kertovat yksittäisten kuntien sijaan useamman maakunnan väkikadosta lähitulevaisuudessa ja samalla etätyökeskustelu virittelee uudenlaisia vaihtoehtoja työn ja asumisen yhdistämiseksi. Yhteiskunnallista päätöksentekoa puolestaan perustellaan yhä useammin eettisin ja oikeudenmukaisuuteen liittyvin argumentein. Olisikin keskusteltava myös siitä, kuinka tärkeä arvo yhteiskunnassa on se, että ihmiset voivat asua lähellä heille tärkeitä yhteisöjä, paikkoja tai maisemia.

Kun tarkastellaan muuttoliikettä tämän kehitystä ohjaavan järjestelmän puitteissa ja jos arvoa annetaan sille, missä ja miten ihmiset haluavat asua, näkökulma muuttuu ”vetovoimaisista” paikoista yhteiskunnan rakenteiden kehittämiseen. Miten erilaiset kehittämistoimenpiteet ja poliittiset päätökset ovat yhteydessä muuttoliikkeeseen ja ihmisten mahdollisuuksiin asua haluamillaan seuduilla? Tai millaista politiikkaa ja toimenpiteitä kehitys ilman kaiken keskittämistä edellyttää? Miten esimerkiksi koronavuoden monipaikkaisuuskokemukset ja etätyöopit hyödynnetään ja miten ja missä laajuudessa niiden roolia yhteiskunnassa halutaan vahvistaa? Myös pohdinnat koulutusmahdollisuuksien hajauttamisesta tai siitä, millaista ja missä tapahtuvaa asumista pyritään edistämään, vaikuttavat tarkastelun arvoisilta kysymyksiltä tästä näkökulmasta.